Waarom is mobiliteit essentieel in jouw vergunningsaanvraag?
We wonen graag in een rustige straat met zo weinig mogelijk verkeer, we geraken het liefst zo snel mogelijk op ons werk, bij familie en vrienden zonder in de file te moeten staan. We verplaatsen ons gemiddeld 2,7 keer per dag. Al deze verplaatsingen hebben invloed op ons mobiliteitssysteem. Projecten die extra verkeer genereren, moeten daarom goed afgestemd worden op de omgeving.
Een goed onderbouwde mobiliteitsstudie zorgt ervoor dat jouw project perfect integreert in de bestaande omgeving, rekening houdt met duurzame vervoersopties en de verkeersveiligheid verbetert. Overheden en steden hechten steeds meer waarde aan deze factoren bij het beoordelen van dossiers.
Wanneer is een project MOBER-plichtig?
Dit geldt onder andere voor:
- Grote infrastructuurprojecten zoals winkelcentra, stadions en bedrijfsparken.
- Projecten die veel extra verkeer veroorzaken.
- Ontwikkelingen in gebieden met reeds hoge verkeersdruk.
- Stedelijke projecten waarbij parkeer- en verkeersafwikkeling een belangrijke rol spelen.
Meer specifiek is er in het besluit van de Vlaamse Regering (2015) bepaald wanneer een MOBER verplicht dient opgemaakt te worden:
- Woonfunctie: 250 woongelegenheden
- Handel, horeca, kantoren en diensten: 7.500 m² bvo
- Industrie, KMO en ambacht: 15.000 m² bvo
- Parking: 200 parkeerplaatsen
Wanneer een mobiliteitstoets?
Indien deze ondergrenzen niet gehaald worden, kan aangewezen zijn om een mobiliteitstoets op te maken wanneer de inhoud van het project onderstaande grenzen benadert. Steden en gemeenten hebben ook de mogelijkheid om vanaf bepaalde drempelwaardes een mobiliteitstoets te verplichten.
- Woonfunctie: 100 woongelegenheden
- Kantoren zonder loket: 3.000 m² bvo
- Kantoren met loket: 2.000 m² bvo
- KMO: 8.000 m² bvo
- Handel dagelijks: 750 m² bvo
- Handel niet-dagelijks: 1.250 m² bvo
- Mortuarium: 50 zitplaatsen
- Andere activiteiten: 50 parkeerplaatsen
- Gecumuleerde activiteit: Verkeersproductie > 50 pae/uur