Overslaan en naar de inhoud gaan

Onze dienstverlening

Wiels helpt om zeker, veilig en toekomstgericht te ondernemen in milieu, ruimte en preventie.

Over onze dienstverlening

Begeleiding

Wij begeleiden je bij het realiseren van jouw plannen op strategisch en operationeel vlak.

Begeleiding op maat

Alle artikels

Maak je vergunningsaanvraag sterker met een slimme mobiliteitsaanpak

Mobiliteit speelt een cruciale rol in de omgevingsvergunningsaanvraag. Een goed onderbouwde mobiliteitsaanpak verhoogt niet alleen de leefbaarheid en duurzaamheid van je project, maar ook de kans op een succesvolle vergunningsaanvraag.

Pexels gerardo ramirez 898054748 19804230
Nieuwsbrief

Mobiliteit speelt een cruciale rol in de omgevingsvergunningsaanvraag. Een goed onderbouwde mobiliteitsaanpak verhoogt niet alleen de leefbaarheid en duurzaamheid van je project, maar ook de kans op een succesvolle vergunningsaanvraag.

We breiden ons aanbod uit met twee nieuwe tools om jouw mobiliteitsverhaal van A tot Z uit te werken:

Mobiliteitstoets - Identificeer vroegtijdig mobiliteitsknelpunten en voorkom verrassingen in je vergunningsprocedure.

MOBER - Een gedetailleerde mobiliteitseffectenstudie van de verkeersstromen en bereikbaarheid, cruciaal voor een vlotte vergunningsprocedure.

Waarom is mobiliteit essentieel in jouw vergunningsaanvraag?

We wonen graag in een rustige straat met zo weinig mogelijk verkeer, we geraken het liefst zo snel mogelijk op ons werk, bij familie en vrienden zonder in de file te moeten staan. We verplaatsen ons gemiddeld 2,7 keer per dag. Al deze verplaatsingen hebben invloed op ons mobiliteitssysteem. Projecten die extra verkeer genereren, moeten daarom goed afgestemd worden op de omgeving.

Een goed onderbouwde mobiliteitsstudie zorgt ervoor dat jouw project perfect integreert in de bestaande omgeving, rekening houdt met duurzame vervoersopties en de verkeersveiligheid verbetert. Overheden en steden hechten steeds meer waarde aan deze factoren bij het beoordelen van dossiers.

Wanneer is een project MOBER-plichtig?

Dit geldt onder andere voor:

  • Grote infrastructuurprojecten zoals winkelcentra, stadions en bedrijfsparken.
  • Projecten die veel extra verkeer veroorzaken.
  • Ontwikkelingen in gebieden met reeds hoge verkeersdruk.
  • Stedelijke projecten waarbij parkeer- en verkeersafwikkeling een belangrijke rol spelen.

Meer specifiek is er in het besluit van de Vlaamse Regering (2015) bepaald wanneer een MOBER verplicht dient opgemaakt te worden:

  • Woonfunctie: 250 woongelegenheden
  • Handel, horeca, kantoren en diensten: 7.500 m² bvo
  • Industrie, KMO en ambacht: 15.000 m² bvo
  • Parking: 200 parkeerplaatsen

Wanneer een mobiliteitstoets?

Indien deze ondergrenzen niet gehaald worden, kan aangewezen zijn om een mobiliteitstoets op te maken wanneer de inhoud van het project onderstaande grenzen benadert. Steden en gemeenten hebben ook de mogelijkheid om vanaf bepaalde drempelwaardes een mobiliteitstoets te verplichten.

  • Woonfunctie: 100 woongelegenheden
  • Kantoren zonder loket: 3.000 m² bvo
  • Kantoren met loket: 2.000 m² bvo
  • KMO: 8.000 m² bvo
  • Handel dagelijks: 750 m² bvo
  • Handel niet-dagelijks: 1.250 m² bvo
  • Mortuarium: 50 zitplaatsen
  • Andere activiteiten: 50 parkeerplaatsen
  • Gecumuleerde activiteit: Verkeersproductie > 50 pae/uur

Hulp nodig bij je aanvraag?

Wil je zeker zijn van een vlotvergunningsproces? Neem contact op met onze mobiliteitsexperts en ontdek hoe onze tools jouw project vooruit helpen.

Meer weten? Bezoek onze website of plan een vrijblijvend gesprek in.

Hulp nodig bij het realiseren van jouw plannen?

We vertellen graag meer over hoe wij jou zonder zorgen laten ondernemen.

WIELS REPORTAGE 2024 07 191 A0522 WEB